Porozumienie dotyczące wnoszenia skarg związanych ze stwierdzeniem naruszenia ......
Konwencja o Pracy na Morzu z 2006 r.
Zarządzenie nr 13 Tymczasowego Kierownika Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. z dnia 01.07.2024 r. w sprawie wnoszenia skarg przez marynarzy, związanych ze stwierdzeniem naruszenia wymagań Konwencji o Pracy na Morzu (MLC, 2006) na statkach zarządzanych przez PŻM P.P.
Mając na uwadze zapewnienie sprawiedliwych, skutecznych i sprawnych procedur rozpatrywania skarg marynarzy, związanych ze stwierdzeniem naruszenia wymagań Konwencji o Pracy na Morzu (MLC) z 2006 r., zwanej dalej „Konwencją”, w tym praw marynarza, Polska Żegluga Morska P.P.,działając jako agent rekrutacyjny w imieniu Cyfadaco Shipmanagement Limited z siedzibą na Cyprze ustala,co następuje: Każdemu marynarzowi zatrudnionemu na statku przysługuje prawo do wniesienia skargi zgodnie z „Pokładową procedurą wnoszenia skarg”.
Procedura, o której mowa zawiera dane kontaktowe osoby wskazanej przez Armatora, właściwego organu państwa bandery oraz w kraju zamieszkania marynarzy, jak również nazwisko osoby lub nazwiska osób na pokładzie statku, które mogą udzielać marynarzom poufnych i obiektywnych porad oraz innej pomocy w przestrzeganiu procedur wnoszenia skarg mających zastosowanie na danym statku.
Informacje kontaktowe organów właściwych dla marynarzy w kraju ich zamieszkania są przesyłane i aktualizowane odrębnym pismem .
Każdy marynarz otrzymuje wraz z podpisaniem umowy o pracę na statku, stosowne dla bandery statku, pokładowe procedury wnoszenia skarg.
Marynarz zarzucający naruszenie Konwencji ma prawo wniesienia skargi do władz państwa portu (Port State Control).
Kapitan i Specjalista ds. Armatorskich prowadzą ewidencję skarg według formularza „Ewidencji skarg”.
Wniesienie skargi na statku powinno zostać odnotowane w dzienniku okrętowym, a kapitan powinien niezwłocznie przekazać kopię skargi do Specjalisty ds. Armatorskich.
„Pokładowa procedura wnoszenia skarg” stosowna dla bandery statku, zgodnie z jej wymogami, powinna być umieszczona na statku w miejscu dostępnym dla każdego członka załogi w języku roboczym lub/i angielskim.
Kopia skargi powinna być przekazana wnoszącemu skargę marynarzowi w terminie 30 dni od złożenia skargi, a ich ewidencję należy przechowywać przez okres 3 lat.