Międzyzakładowa
Organizacja Związkowa

NSZZ Solidarność

przy PŻM

Prace niedotyczące marynarzy

2025-02-05

Artykuł 4

4.1 Marynarze a także inne osoby na statku zatrudnione na stałe lub czasowo przez Firmę nie będą wykonywały prac przeładunkowych w porcie, terminalu lub na statku gdzie dokerzy będący członkami związku zrzeszonego z ITF wykonują prace przeładunkowe. Jeśli brak jest odpowiedniej liczby wykwalifikowanych dokerów załoga statku może wykonywać taką pracę pod warunkiem istnienia stosownego porozumienia między dokerami zrzeszonymi w związku dokerów ITF lub z zainteresowanym związkiem ITF i jeśli marynarze wyrażą chęć na wykonywanie takich prac i wówczas otrzymają za nie odpowiednie wynagrodzenie. W związku z niniejszym punktem „prace przeładunkowe” będą rozumiane jako obejmujące między innymi takie czynności jak załadunek, wyładunek, sztauowanie, rozsztauowanie liczenie i przyjmowanie.

4.2 Jeśli statek znajduje się w porcie, w którym istnieje oficjalny spór z dokerami zrzeszonymi w związku afiliowanym w ITF wówczas nie powinny być prowadzone żadne operacje przeładunkowe które mogłyby mieć wpływ na wynik sporu. Firma nie będzie stosować żadnych środków represyjnych wobec jakiegokolwiek marynarza, który respektuje taki spór ze związkami dokerów a wszelkie takie zgodne z prawem postępowanie marynarza nie będzie traktowane jako naruszenie przez niego warunków umowy o pracę pod warunkiem, że takie postępowanie nie narusza prawa w kraju, w którym ma miejsce.

4.3 W odniesieniu do członków załogi wynagrodzenie za taką pracę wykonywaną w normalnym czasie pracy, określonym w Art.6, będzie naliczane w wysokości premii za nadgodziny określonej w Aneksie 4 za każdą przepracowaną godzinę pracy lub jej cześć, niezależnie od wynagrodzenia podstawowego. Każda taka praca wykonywana poza normalnymi godzinami pracy w tygodniu będzie rekompensowana w podwójnej wysokości premii za nadgodziny.

4.1 ( anex 12 ) Ani załogi statku, ani żadne inne osoby na pokładzie, zarówno zatrudnione na stałe, jak i tymczasowo przez Firmę, nie będą wykonywać przeładunków i innych prac wykonywanych tradycyjnie lub historycznie przez dokerów bez uprzedniej zgody związku zawodowego dokerów (ITF Dockers Union lub związków zawodowych ITF i pod warunkiem, że poszczególni marynarze zgłoszą się na ochotnika do wykonywania takich obowiązków, za które powinni być odpowiednio wynagrodzeni. W rozumieniu niniejszej klauzuli „przeładunek” może obejmować między innymi: załadunek, rozładunek, sztauowanie, rozsztauowanie, nalewanie, trymowanie, klasyfikowanie, sortowanie, pakowanie, rozpakowywanie, a także układanie i rozkładanie ładunków jednostkowych; a także usługi związane z ładunkiem lub towarami, takie jak liczenie, ważenie, mierzenie, obliczanie kubatury, sprawdzanie, przyjmowanie, ochrona, dostarczanie, pobieranie próbek oraz plombowanie, mocowanie i odpinanie.

4.2 ( anex 12 ) W przypadku, gdy statek znajduje się w porcie, w którym ma miejsce oficjalny spór handlowy z udziałem związku dokerów stowarzyszonych z ITF, ani załoga statku, ani nikt inny na pokładzie, niezależnie od tego, czy jest zatrudniony na stałe, czy na czas określony przez Firmę nie może wykonywać przeładunku lub innych prac, tradycyjnie i historycznie wykonywanych przez członków tego związku, które mogłyby wpłynąć na wynik takiego sporu. Firma nie podejmie żadnych sankcji karnych w stosunku do marynarza, który szanuje spory handlowe dokerów, a wszelkie takie zgodne z prawem działania marynarza nie będą traktowane jako naruszenie umowy o pracę z marynarzem, pod warunkiem, że czyn ten jest zgodny z prawem w kraju w którym miał miejsce. Postanowienia Artykułu 4.3 stosuje się ze skutkiem natychmiastowym, o czym mowa niniejszym Układzie