Międzyzakładowa
Organizacja Związkowa

NSZZ Solidarność

przy PŻM

2024-05-08
Wniosek do posłów i strony rządowej o reaktywowanie polskiej floty morskiej pod polską banderą
"Zielony Ład"
zasady refundacji za wypoczynek sobotnio-niedzielny w OW Drawno w 2024r
2024-04-03
Dnia 28 marca 2024 roku otrzymaliśmy bardzo dobrą i obiecującą wiadomość z Rady Dialogu Społecznego

KOMUNIKAT 104/2022 w/s planów inwestycyjnych PŻM

2022-08-25

24.sierpnia 2022 r. w Polskiej Żegludze Morskiej obradowała Rada Pracownicza. Najważniejszym punktem spotkania było pozytywne przyjęcie przez samorząd wniosku dyrektora naczelnego dotyczącego budowy kolejnej grupy czterech jeziorowców.

Statki te o nośności 36,000 DWT mają wchodzić do eksploatacji w 2025 i będzie to już druga seria jeziorowców, po zakontraktowanych w styczniu tego roku, czterech statkach, z odbiorem w 2024 roku. Jak podkreślił dyrektor Zakładu Eksploatacji Floty Artur Witkowski w chwili obecnej inwestycje PŻM w tonaż masowców skupiają się na utrzymaniu naszego potencjału na bardzo ważnym dla armatora rynku Wielkich Jezior Amerykańskich. Pamiętać należy, że w 2024 roku rozpocznie się wycofywanie z eksploatacji, ze względu na wiek, statków z serii "Isa". Z kolei w latach 2026 i późniejszych konwersja napędu lub sprzedaż czeka także grupę statków typu "Miedwie". W najbliższych latach strategia przedsiębiorstwa zakłada bezpieczny (dla finansów firmy z jednej strony i utrzymania rynku, z drugiej) poziom budowy czterech masowców rocznie. Natomiast po 2026 roku będzie to ponad cztery statki rocznie, w związku z koniecznością rozpoczęcia wycofywania, z powodu wieku, dużej grupy 38-tysięczników typu "Warmia". Masowce te będą zastępowane jednostkami o nośności 45 tys. ton z nowym napędem dualfuel - diesla oraz LNG. Kriogeniczne zbiorniki tych statków będą przystosowane do późniejszej ewentualnej zmiany paliwa na całkowicie bezemisyjny amoniak. Wielkością będą one przystosowane do obsługi dotychczasowych relacji, obsługiwanych przez masowce z Xingang.